Google Analytics: De rette analysene kan gjøre en stor forskjell!

Monday, January 8, 2018
William Fredriksen

Har tanken noen gang slått deg om hvor lenge dine potensielle kunder er inne på hjemmesiden din? Eller hvorfor det ikke er så høy aktivitet som samsvarer med markedsføringen du praktiserer? Du har muligens investert i en nettside, men oppnår ikke det ønskede resultatet. Google Analytics (GA) er et verktøy som kan hjelpe deg med å avdekke eventuelle problemområder på nettstedet ditt. Denne artikkelen skal belyse hva du kan lære med Google Analytics, samt hvilken verdi det vil gi deg og din bedrift i fremtiden.

Google Analytics er det mest populære sporingsverktøyet for bedrifter av alle størrelser og bransjer, og anvendes av mer enn 10 millioner nettsider.

Alle som har en nettside bør installere og sette opp Google Analytics. Det vil gi deg verdifull informasjon som kan benyttes som beslutningsgrunnlag ved avgjørelser. Blant annet brukes det til å måle kampanjer, blogger, hvem som besøker nettsiden, hvor de kommer fra og hvilke sider de besøker. Google Analytics kan også tydeliggjøre problemer og utfordringer, og gjøre deg oppmerksom på svakheter ved nettstedet ditt.

Det er viktig og ikke starte med kompliserte analyser og tester. Først bør du starte med å få en oversikt over hvordan nettstedet brukes. En kan derfor stille seg spørsmålene: hvilke sider er mest besøkt, og hvilke landingssider er de største på nettstedet. Bruk disse spørsmålene for å kartlegge bruken av nettstedet og eventuelle problemområder.

Når vi vet hvilke sider som gir mest trafikk, kan vi lettere lette opp en strategi for hvordan trafikken kan økes. For eksempel, hvis din tidligere strøm av mobiltrafikk falt over natten, er det svært sannsynlig at Google har gjort en endring som negativt påvirker funksjonaliteten av din nettside. Ved å forstå din posisjon, vil det være enkelt å gjøre de endringer som er nødvendig for å opprettholde din rangering i søkemotorens resultatlister.

Hvis din nettside ikke er mobilvennlig eller ikke fungerer optimalt på mobile enheter, vil den mest sannsynlig dukke opp lenger ned i søkeresultatene. Om ikke nettsiden din er listet opp på de første sidene i Google, vil det komme færre besøkende til nettstedet ditt. Videre kan du enkelt finne ut av hvor mange prosent av dine besøkende som bruker mobil, nettbrett eller datamaskin. Det vil derfor være svært verdifullt for deg og din bedrift å se hvilke enheter de besøkende benytter seg av, slik at man kan optimalisere nettstedet, etter hva de besøkende foretrekker.

Videre kan Google Analytics gi deg informasjon om fluktfrekvensen (bounce rate) på nettstedet. Fluktfrekvens er et besøk på ditt nettsted på kun en side. Det forteller deg hvor stor andel av besøk utenfra til siden som forsvinner uten å se flere sider på nettstedet. Besøk utenfra menes besøk fra eksterne nettsteder som søkemotorer eller annonser. Dermed kan du lettere finne ut av hva som fungerer, og ikke fungerer. Hva vekker oppmerksomheten? Hva ønsker de lese mer om? Hva interesserer dine besøkende seg for? Slik verdifull informasjon vil gi deg en retning på hva du bør fokusere på, samt hva som ikke er verdt å bruke så mye tid på.

I Google Analytics kan du sette innstillinger og konfigurasjoner på tre ulike nivåer: Konto, område og visning. Videre får du oversikt over mulighetene på hvert nivå ved å gå inn i "administrasjon" fra toppmenyen. Nedenfor er det satt opp en mal for hvordan du kan optimalisere din Google Analytics.

  1. Demografi og re-marketing.
  • Begynn med å trykke på “administrasjon” i toppmenyen. Klikk deg så videre inn på “områdeinnstillinger” i den midterste kolonnen. Slå på funksjonene for demografi og forbedret linkattribusjon. Når du slår på rapporten for demografi og interesser, samler Google Analytics inn denne informasjonen om brukerne på ditt nettsted. Denne informasjonen kan du blant annet bruke til å analysere hvilke brukergrupper som er viktigst, og å identifisere mulige tiltak.
  • Videre bør du skru på muligheten for remarketing. Dette gjør du på “sporingsinfo” og deretter på “datainnsamling”. For at du skal kunne drive med remarketing, må både “remarketing” og “rapporteringsfunksjoner for annonsering” være slått på. (remarketing-annonsering trenger du en eget program for, eksempelvis Google AdWords).

     2. Fjerne spam og nettstedssøk

  • Du kan aktivere en funksjon for å automatisk filtrere ut spam. Dette bidrar til at all spam som Google automatisk gjenkjenner, blir fjernet. Du kan fortsatt få spam inn i Google Analytics, men betydelig mindre. Dette gjøres ved å gå inn på “administrasjon” og deretter “innstillinger for visning”, huk så av “utelat alle treff fra kjente søkeroboter”.
  • Videre finnes det en funksjon for å hente ut søkeord som er brukt til å søke internt på siden din. Dette fungerer ved at du legger inn den søkeparameteren som brukes i nettadressen på din side. Google Analytics kan dermed gjenkjenne hvilken del av nettadressen om er en søkefrase, og vil automatisk lage en egen rapport der du ser alle søk på nettstedet ditt. Denne innstillingen er på samme sted som boksen for å utelate spam. I boksen for søkeparameter legger du inn den parameteren som brukes for nettstedet ditt. Søkeparameteren er bokstaven eller ordet som er mellom spørsmålstegnet og likhetstegnet. Søkeordene som blir brukt, og hvilken side brukeren var på under søket kan du finne i egne rapporter. Gå inn på “rapportering” i toppmenyen og klikk deg videre inn på “adferd” og “nettstedssøk”, og rapportene “søketermer” og “sider”.

     3. Visninger for ulikt bruk

  • Som nevnt tidligere er essensen og det verdifulle med Google Analytics, nemlig dataen. Det bidrar til at man lettere kan bli kjent med forbrukeratferden, sammenligne tidsperioder og finne trender. Vi anbefaler å ha minst 3 ulike visninger per område:
  • 1. Hovedvisning - visningen som brukes til vanlig.
  • 2. Testvisning - visningen som brukes til å teste nye filter etc.
  • 3. Backupvisning - visningen som ikke røres. Ha en backup av all data i tilfelle noe skulle skje
  • Gå inn i “administrasjon” fra toppmenyen og klikk på “opprett ny visning” i nedtrekksmenyen for visninger.

Konklusjon:

Ettersom Google Analytics er gratis, trenger du kun en Gmail konto for å registrere nettsiden sin. Dette kan gjøres her.  Google Analytics er et nyttig verktøy som er verdt å ta seg tid til å lære. Du vil få tilgang på mye informasjon som vil gi deg konkurransefordeler. Blant annet vil du kunne se hvilke kanaler som fører til flest målkonverteringer. Dette vil gi dere en indikasjon på hvor dere bør satse og hvor dere får mest ut av markedsbudsjettet.

Skriv inn ditt navn og telefonnummer så kontakter vi deg!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form

Address

stay in touch

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form