Gulesider: En tjeneste å revurdere?

Friday, December 1, 2017
Martin Strand Adriansen

Vi blir veldig ofte spurt av små og mellomstore bedrifter om de fortsatt burde betale for oppføringer i Gule Sider. 90 % av tiden er svaret nei, dette er av mange årsaker, men først og fremst fordi forbrukerens digitale atferd har forandret seg betraktelig i løpet av de siste årene. 

På et tidspunkt var Gule Sider der man gikk for å søke etter alle type produkter og tjenester. Men det var også Kvasir, en annen katalog-tjeneste eid av Eniro. 

Etter internettets inntog har tradisjonell markedsføring måtte ta plass på innbytter benken. Digital markedsføring er arvtakeren og har i rekordfart endret adferden hos oss forbrukere. Bedriftens nettside er i dag viktigere enn utstillingsvinduet i butikken. 

Dagens kontorlokal er digitalisert og er essensielt for å skape et godt førsteinntrykk for potensielle kunder. I gamledager var bedriftens oppføring i Telefonkatalogens Gule Sider en nødvendighet. Papirkatalogen var et elementært verktøy i de norske hjem å nærmest en nødvendighet for å bestille tjenester/produkter fra lokale leverandører. 

I 2012 var det imidlertid slutt for den tradisjonelle papirkatalogen. Eniro besluttet å avvikle papirutgaven av Gule Sider å heller satse på en heldigital versjon. Hvis man ser tilbake på uke 48 i 2009, rapporterte TNS gallup at Gule Sider hadde 306 278 unike brukere om dagen. Noe som gjorde det til en attraktiv kanal å stå oppført i. (http://www.tnslistene.no/?metric=uv&list_id=1&year=2009&week=48).

10 år etter den første iPhone-telefonen ble lansert, er Norge ledende på internettbruk i Europa og hele 89% av oss er daglig på nett. Selv om de fleste av oss går rundt med internett tilgang i lommen, har ikke Gule Sider hengt med i veksten og er nærmest en irrelevant markedskanal for det norske næringsliv. Gule Sider har i dag beskjedene 138 000 unike besøkende om dagen(http://www.tnslistene.no/?metric=uv&list_id=1&year=2017&week=47) Det er en nedgang 55 %, så hvorfor har da prisen på tjenesten økt såpass mye?

Så når kunder lurer på hvorfor vi ikke anbefaler Gule Sider, spør vi dem; når brukte du selv denne tjenesten selv? Og hva brukte du den til? Når var siste du så en TV reklame for Gule Sider? Alt for ofte er svaret at de ikke husker, eller at det er et nyttig oppslagsverk ved ubesvart anrop fra et ukjent telefonnummer. 

En av de helt klare grunnene til at Gule Sider før i tiden klarte å overbevise bedrifter om at antall kundehenvendelser sto i samsvar med størrelsen på annonsen, var manglende data på forbrukeradferd og Gule Siders selverklærte monopol.

Når en bedrift kjøper oppføringer på Gule Sider er det vanlig å binde seg til en periode på 12 måneder. Disse oppføringene har ofte lite fleksibilitet og kan være vanskelig å forbedre underveis.

I dag finnes det billigere, mer fleksible, og betydelig mer målrettet. Google, Facebook og Twitter lar bedrifter få tilgang på brukerdata, og lar annonsøren markedsføre seg direkte til forbrukeren basert på lokasjon, kjønn, alder og interesse.

Dette lar bedriften få en klar oversikt over effekten av hver enkelt annonse, men også potensiale til å forstå hvilke endringer av annonsen som fører til flere henvendelser.

Vi vet at Gule Sider fortsatt kan ha en viss effekt for enkelte bedrifter, men for veldig mange, faktisk de fleste, finnes det bedre alternativer når det kommer til digital markedsføring.

I dag starter 93 % av alle søk relatert til kjøpsprosesser på internett i Norge via Google. Til og med 52% av Gule Sider trafikk genereres gjennom søkemotorene og hele 50 % gjennom Google søk. Så tenk deg selv om du trenger en rørlegger. Ville du da gjort et google søk på «Gule Sider» eller «Rørlegger Tromsø»? 

Kilde: www.similarweb.com

Trenger din bedrift hjelp med digital markedsføring eller en vurdering av eksisterende oppføringer? Ring oss direkte på 97 95 21 21

Skriv inn ditt navn og telefonnummer så kontakter vi deg!
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form

Address

stay in touch

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form